Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1130419} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Rembrandt « lyssatte» ofte portrettene sine slik at halve ansiktet lå i skygge med kun et lydinnslag under øyet på skyggesiden. Denne effekten får du hvis du trekker studioblitzen ( lydkilden ) ut til siden for modellen ca 45grader og opp. Bløtt lys er også mest flatterende for portretter.
Mvh
Jon
jon b.
Lys ikke lyd;)
Kristin B.
Takk for tips, jeg har malt og tegnet i noen år, og morer meg over at alle som fotograferer, snakker om den trekanten. Det er lurt å se på flere bilder av Rembrandt. Han dekket også til vinduer i atelieret/studioet, for "flagging", altså hindre lyset på enkelte områder. :)
jon b.
Ikke sant. Har selv malt og tegnet noen år,uten at jeg finner det rart at det trekkes paralleller til clair-obscure malerene. Ettersom grunnprinsippene for begge medier er like;)
Jon
Rembrandt blandet jo også sot og aske i malingsblandingene sine for å få de så mørke som mulig.
Muligheten for å få det til fotografisk må kanskje være å jonglere med diverse filtre i etterarbeidet.
Roar
Kristin B.
Nei, Rembrandt blandet IKKE sot og aske i malingen for å få det så mørkt som mulig. Det er ingen sak å få mørke pigmenter, det er verre å få dem lyse!
Og fargesterke.
Morten (Krogvold) har laget et herlig blogginnlegg, hvor han viser HVORDAN Rembrandt malte. Se videoen, og glem alt man tror man vet om Rembrandt og hans lyssetting, den var så uendelig mye mer!
Se hvordan han bruker linjer, ser hvordan han bruker penselen nærmest før-impresjonistisk.
Barokken var preget av realisme og drama. Det skaper vi blant annet ved å sette lyst mot mørkt, og å bruke formene som skriker mest. Diagonaler er effektive. Korset også. Gjerne diagonalt. :)
Store narrativer!
(De nederlandske barokkmalerne var mer jordnære, de malte heller livsstilsbilder - tenk på de fantastiske stillebenene av de utroligste retter, opp mot de kirkelige motivene, som Jesus på korset og sånn. På Rembrandts tid kom kunsthandlerne inn, og kunstnerne kunne produsere med tanke på salg. Det var vel derfor vi liker deres bilder fortsatt i dag. De fleste synes kjødets lyst er langt mer interessant enn det kirkelige ...)
Det øyet oppfatter lettest, er kontrasten i lyst mot mørkt. Vi snakker om fargekontraster, og joda, det er jo noe, men lyst mot mørkt er til syvende og sist det viktigste. Derfor har vi fortsatt svart-hvittfoto som selger i dag.
Mvh
Jon
Jon
Det morsomme er at han - som oss - blokkerte lyset fra deler av vinduet.
http://lonelyplanetimages.imgix.net/a/g/hi/t/5d7fd31d5cc3...dthuis.jpg
Muligheten for å få det til fotografisk må kanskje være å jonglere med diverse filtre i etterarbeidet.
Roar
Og fargesterke.
Morten (Krogvold) har laget et herlig blogginnlegg, hvor han viser HVORDAN Rembrandt malte. Se videoen, og glem alt man tror man vet om Rembrandt og hans lyssetting, den var så uendelig mye mer!
Se hvordan han bruker linjer, ser hvordan han bruker penselen nærmest før-impresjonistisk.
Morten skriver:
"(...) de nesten utrolige penselstrøkene, detaljene og grovheten i malingen – hvordan Rembrandt legger lag på lag med maling. Han tvinger frem lyset, som nærmest eksploderer."
http://www.mortenkrogvold.no/blogg/2017/04/15/rembrandt-v...-1606-1669
Barokken var preget av realisme og drama. Det skaper vi blant annet ved å sette lyst mot mørkt, og å bruke formene som skriker mest. Diagonaler er effektive. Korset også. Gjerne diagonalt. :)
Store narrativer!
(De nederlandske barokkmalerne var mer jordnære, de malte heller livsstilsbilder - tenk på de fantastiske stillebenene av de utroligste retter, opp mot de kirkelige motivene, som Jesus på korset og sånn. På Rembrandts tid kom kunsthandlerne inn, og kunstnerne kunne produsere med tanke på salg. Det var vel derfor vi liker deres bilder fortsatt i dag. De fleste synes kjødets lyst er langt mer interessant enn det kirkelige ...)
Det øyet oppfatter lettest, er kontrasten i lyst mot mørkt. Vi snakker om fargekontraster, og joda, det er jo noe, men lyst mot mørkt er til syvende og sist det viktigste. Derfor har vi fortsatt svart-hvittfoto som selger i dag.
Her er en gjennomgang av pigmenter gjennom tidene, for dem som liker sånt. :)
http://fargerogpigmenter.weebly.com/palettermaleri.html