Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_12300} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Du har hatt et bilde i denne serien før. Må si jeg liker dette også meget godt. Herlig blåfarge, vakkert. Hva sier gradestokker her? - 25
Mvh Rune
Carsten A.
Du gir deg ikke med dette motivområdet, og med god grunn. Dette skiller seg kanskje ut fra dine andre variasjoner om samme motivtype ved at det har en komposisjon av ''innføringstypen'', blikket ledes innover i bildet fra steinen i forgrunnen. Gjennomtenkt flatefordeling og virkning av lang eksponering.
Bilder som dette er helt avhengige av god teknikk, men det er da også som vanlig oppfylt her.
MVH CA
Tor Ivan K.
Dette bildet likte jeg. Gjerne mer av den sorten.
Hans- Georg S.
RE: Selv om det ser kaldt ut her, er det ikke spesielt kaldt. Bildet er tatt i begynnelsen av mai og temperaturen var ''levlig'' på dette tidspunktet. Filmen som er benyttet er av samme type som bilde nr. 15920 og den gir en ekstra blåfarge ved lange eksponeringstider, noe som faller i min smak.
CA: Presentasjon og teknikk av denne type bilder har vi snakket om før, og der er vi vel enige! ;-)
TIK: Takk. Jeg har ''mange'', så det kommer nok flere. (Etter 2 års arbeide med disse motivene, bør det bli noen. :-)
Avsluttet .
Svært bra i sin sjanger.
Jeg ser at du rutinemessig bruker telezoom og blender 32 på slike motiver. Er du aldri bekymret for svekket skarphet grunnet diffraksjon? Har du foretatt direkte sammenligning av skarpheten til bilder tatt på ulike blendere?
Jeg finner ingen sjenerende uskarphet her, men jeg ser for meg at noen av disse bildene er klare kandidater til en 40x50 og framtredende veggplass. Da kan saken stille seg annerledes.
Ann F.
Absolutt godkjent dette også.
mvh Ann
Avsluttet .
Jeg må innrømme at jeg er en smule ''lei'' av slike bilder med rullestensmotiv, men når det er så bra gjordt som det er her, så tåler jeg det gang på gang. Bra gjordt, og fargen er helt i min smak, hehe.
Hans- Georg S.
MR: Joda, jeg forstår og jeg forventer reaksjoner som det du gir utrykk for, men når jeg har begynt med et motiv jeg liker, blir jeg ikke ferdig med en gang. Jeg jobber intens og grundig med samme motivområde over lenger tid for å få best mulig resultat, så da må jeg tåle at noen blir litt ''lei''.
Carsten A.
KSH: Hans-Georg viste meg for noen dager siden flere forstørrelser fra disse motivene (ikke akkurat dette) i ca. 40x50. Jeg kan forsikre at de tilfredstiller høye tekniske krav.
MVH CA
Ole Walter S.
Utrolig fasinerende bilde og motiv. Nå er det bare å kaste seg selv og fotoutstyret i bilen-ned til Mølen!
Avsluttet .
HGS: Klart det, og som jeg sa så ser jeg det motivet gjerne gang på gang så lenge det er så bra utført som dette bildet!
Erik A.
Som vanlig upåklagelig. Likevel likte jeg bilde nr. 15920 bedre av en eller annen grunn. Mulig at det bildet bedre viser ''flyten'' i rullestensøra, og derfor ubevisst føles mer balansert. Men det gjelder muligens kun mine personlige preferanser. Denne utgaven er nok som bilde sikkert like bra, og som vanlig teknisk helt strøkent. Jeg også tåler mange mange fler...
Rune T.
Dette bildet sammen med mange andre fra HGS fungerer ihvertfall for meg som gjentatte inspirasjonskilder. Både mht å jobbe med ideen og det tekniske for å løse utfordringen. Eventuelle resultater som jeg kanskje en gang blir fornøyd med, vil kanskje bli presentert på bildekritikken for ytterligere spissing av motivet ved neste forsøk. Ser frem til nye bilder som gir ytterligere inspirasjon!!!!
Thorfinn B.
AJ har èn type ruller, mens HGS har andre type ruller.
Semb er deprimert, ser jeg på TV. Kanskje han burde tatt en titt på dette bildet for å komme i bedre humør!
Hans- Georg S.
K-SH. Diffraksjon var inntil kort tid siden et ukjent begrep for meg, men etter å ha forhørt meg litt om dette skjønner jeg noe mer av problemstillingen. Hvis jeg har forstått dette rett, er det fare for at lyset endrer retning når det passerer de skarpe kantene (blenderlammellene) og dermed gjør bildet uskarpt i og med at lyset ikke treffer filmen på ''riktig'' sted over det hele. Etter hva jeg forstår, er dette spesielt utsatt når blenderhullet er lite, altså liten blender f.eks bl. 32. Er dette riktig? Isåfall er den synbar, målbar.....
Jeg har følgelig ikke gjort tester som påviser noe skarphetsendringer ved forskjellige blendere, men synes selv jeg får meget skarpe bilder, uansett hvilke blender jeg benytter, men..... så har jeg Canonoptikk også!!!!! :-))
Avsluttet .
Jeg er redd man ikke unngår diffraksjon ved å skrive ''Canon'' utenpå et objektiv... ;-))
Det er helst i bilder med en mengde fine detaljer at man merker diffraksjon som et problem. Jeg har lest at problemet er størst på vidvinkler og ved makroarbeid, men det er skrevet så mye tøv om fototeknikk at jeg snart ikke tør stole på noen (OK, Bjørn Rørslett da).
Selv unngår jeg helst å bruke vidvinklene på 16 og 22 hvis jeg jeg regner med å bruke bildet i stort format, men man skal vel ikke bli fanatiker heller. Ved makroarbeid med reversert 24 mm vil bildene bli merkbart bløtere allerede ved blender 8, og forsøk på å ta skarpe myggportretter med blitz ved bl 22 har strandet fullstendig - åpenbart pga diffraksjon.
Uansett er det nyttig å ta noen tester av objektivene sine, så kjenner man dem bedre når det en sjelden gang er helt avgjørende å tyne maksimal kvalitet ut av dem. (Det forutsetter selvsagt at man allerede er stativfreak.)
Men som sagt, jeg har overhodet ingen innvendigner mot bildet du har presentert her.
Dag T.
Lekkert, som vanlig!!
En tilstrekkelig korrekt beskrivelse av diffraksjonsfenomenet er følgende:
Du får diffraksjon ved blenderlamellene (og alle andre kanter) uansett blenderåpning når en lysstråle passerer tilstrekkelig nær kanten. Forskjellen på hvor merkbart det er utgjøres bare av hvor stor del av lyset som er nær nok til å oppleve det. Ved små åpninger er en større andel av lyset nær nok, slik at diffraksjonen blir mer dominerende. Altså er det den fysiske størrelsen som spiller en rolle.
Ved små blenderåpninger, f.eks 22 eller 32 er åpningen liten. Derfor er det mest merkbart der. I vidvinkler er den fysiske størrelsen på blenderåpningen mindre enn ved tilsvarende blenderåpning på en telelinse. Dermed bør man helst unngå de minste blenderåpningene på vidvinkler. På teleobjektiver, som her, er det neppe særlig plagsomt uansett.
Er det viktig så for all del, test objektivene, men hvis du er fornøyd med skarpheten i bildene dine ser jeg ikke helt poenget. Men så er jeg ikke stativfreak heller...
Avsluttet .
Letar förtvivlat med luppen efter något att anmärka på ,men,men..icke...suveränt snyggt igen...
mvh/gunte..
Hans- Georg S.
Takker for kommentarer og en utfyllende forklaring på diffraksjon.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Rune
Bilder som dette er helt avhengige av god teknikk, men det er da også som vanlig oppfylt her.
MVH CA
CA: Presentasjon og teknikk av denne type bilder har vi snakket om før, og der er vi vel enige! ;-)
TIK: Takk. Jeg har ''mange'', så det kommer nok flere. (Etter 2 års arbeide med disse motivene, bør det bli noen. :-)
Jeg ser at du rutinemessig bruker telezoom og blender 32 på slike motiver. Er du aldri bekymret for svekket skarphet grunnet diffraksjon? Har du foretatt direkte sammenligning av skarpheten til bilder tatt på ulike blendere?
Jeg finner ingen sjenerende uskarphet her, men jeg ser for meg at noen av disse bildene er klare kandidater til en 40x50 og framtredende veggplass. Da kan saken stille seg annerledes.
mvh Ann
MVH CA
Semb er deprimert, ser jeg på TV. Kanskje han burde tatt en titt på dette bildet for å komme i bedre humør!
Jeg har følgelig ikke gjort tester som påviser noe skarphetsendringer ved forskjellige blendere, men synes selv jeg får meget skarpe bilder, uansett hvilke blender jeg benytter, men..... så har jeg Canonoptikk også!!!!! :-))
Det er helst i bilder med en mengde fine detaljer at man merker diffraksjon som et problem. Jeg har lest at problemet er størst på vidvinkler og ved makroarbeid, men det er skrevet så mye tøv om fototeknikk at jeg snart ikke tør stole på noen (OK, Bjørn Rørslett da).
Selv unngår jeg helst å bruke vidvinklene på 16 og 22 hvis jeg jeg regner med å bruke bildet i stort format, men man skal vel ikke bli fanatiker heller. Ved makroarbeid med reversert 24 mm vil bildene bli merkbart bløtere allerede ved blender 8, og forsøk på å ta skarpe myggportretter med blitz ved bl 22 har strandet fullstendig - åpenbart pga diffraksjon.
Uansett er det nyttig å ta noen tester av objektivene sine, så kjenner man dem bedre når det en sjelden gang er helt avgjørende å tyne maksimal kvalitet ut av dem. (Det forutsetter selvsagt at man allerede er stativfreak.)
Men som sagt, jeg har overhodet ingen innvendigner mot bildet du har presentert her.
En tilstrekkelig korrekt beskrivelse av diffraksjonsfenomenet er følgende:
Du får diffraksjon ved blenderlamellene (og alle andre kanter) uansett blenderåpning når en lysstråle passerer tilstrekkelig nær kanten. Forskjellen på hvor merkbart det er utgjøres bare av hvor stor del av lyset som er nær nok til å oppleve det. Ved små åpninger er en større andel av lyset nær nok, slik at diffraksjonen blir mer dominerende. Altså er det den fysiske størrelsen som spiller en rolle.
Ved små blenderåpninger, f.eks 22 eller 32 er åpningen liten. Derfor er det mest merkbart der. I vidvinkler er den fysiske størrelsen på blenderåpningen mindre enn ved tilsvarende blenderåpning på en telelinse. Dermed bør man helst unngå de minste blenderåpningene på vidvinkler. På teleobjektiver, som her, er det neppe særlig plagsomt uansett.
Er det viktig så for all del, test objektivene, men hvis du er fornøyd med skarpheten i bildene dine ser jeg ikke helt poenget. Men så er jeg ikke stativfreak heller...
mvh/gunte..