Svunnen tid...
F-104 Starfighter på norgesbesøk 20 år etter at de forlot Luftforsvaret.
Utstyr
  • Nikon F5
  • Nikon Nikkor 80-200 f2.8 D-ED
  • Blender-
  • FilmtypeB&W 400
  • Nei
  • AnnetFilmen kjørt som ISO 125
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPresse
  • Lastet opp
  • Visninger257
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_15888} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
Avsluttet .

knall tøft!
bra bilde!
Haiman A.

Nice!

::Haiman::
Marcelo V.

Enig med KO
Aleksander J.

Jeg får tårer i øynene...
Starfighteren var et ganske kult fly. Sølvblank lang flykropp med korte vinger. Kult.
Bildet kan beskjæres en del.
Marius J.

Kanon tøft !
Geir Joar H.

Raskere enn F-16, men langtifra med de samme flyferdigheter. Ellers ålreit bilde, hverken mer eller mindre.
Avsluttet .

Et pent bilde!

Også kalt ''rocket with a man in''.

Faktisk var (er) motorene på disse flyene så kraftige at de teoretisk på fult åpne throtler vil akselerere flyet ut av atmosfæren. Charles ''Chuck'' Yeager fløy dette opp til en høyderekord for atmosfæriske fly til en høyde av 110 000 fot. Motoren stoppet på grunn av mangelen på luft. Han gikk inn i en flat spinn, men fikk rettet opp flyet og restartet motoren og landet normalt på Edwards Airforcebase.

8) T-man
Geir Ove T.

Du har helt rett. Dette er et artig fly. Jeg har selv jobbet med det og er vel egentlig glad for at vi har fått nye fly nå.....
Flyene er greie, men alt av ''bruksanvisninger'' til flyet mangler system. Du kan rett og slett ikke finne det du leter etter....
;-D Geir Ove
Geir Ove T.

PS: Det er to andre betegnesler på dette flyet som er mer allment kjent. Amerikanerne kalte flyet for ''widow maker'' fordi det hadde en lei tendens til å gå i bakken...
Nordlenningene kalte den derimot for ''Vesteråls-oksen'' fordi motoren i enkelte tilfeller kunne høres ut som en okse i havsnød. (den rauter....)
Avsluttet .

Er du også flyger? Jeg gikk på konverteringskurset til widerøe i 91. Har utdannelse fra IFC, Murfreesboro, TN 1989-91.

MVH

TSH
CPL/ME/IR (CFII)
Geir Ove T.

Jeg var PPL-flyger, men som du vet så liker ikke LV at noen skal lykkes... De ville ikke godkjenne flygingen min fra utlandet, så pga konverteingsproblemer gikk det ene papiret etter det andre ut. Det ble rett og slett for dyrt for meg. Så nå sitter jeg her som en bitter, ''grounded'' flymekaniker istedet. Jodder du i Widerøe? Det gjør jeg...
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu