Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_33692} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Bildene dine bærer mer og mer preg over ''se hva jeg kan gjøre uten å jukse''-mentalitet.
Da hjelper det ikke at sluttresultatet ser ut som en miks av utklipp fra ukeblad og et mislykket ferieopptak.
Det eneste som til en viss grad trigger interessen min her, er hvordan du har klart å framstille bildet uten manipulasjon (skjønt ''manipulasjon'' er et relativt begrep). Det første jeg kommer på, er refleksjoner i vindu.
Birna R.
jukser aldri, AJ. eller nesten ikke, iallefall. hva er det du sikter til? manipulering oppfattes negativt i mange kretser, vet du. jeg lager bilder, men det meste lar seg løse i opptaket. f.eks. ''et sted i oslo sentrum'', hvor dette bildet er tatt.
dette motivet går jeg forbi nesten daglig på vei til samfoto. har mange bilder av dette i ulike varianter. noen ligger pt. på nett på egen website pluss samfotos nettarkiv.
flott at du ikke liker det. jeg gjør det, faktisk ganske mye. så er det iallefall to syn på saken.
Avsluttet .
Hva er manipulert? Er det noe som ikke er det?
Virkeligheten slik man ser den...
Så du utstillingen av japansk fotokunst på Bomulsfabrikken i Arendal i sommer. Den fikk meg til å se med andre øyne på hvornan man kan velge å uttrykke seg som fotograf.
Uansett er dette et effektfullt og flott bilde.
Ragnar W.
Sier meg enig i AJ's generelle betraktninger. Ellers er ikke bildet helt uten visuelle kvaliteter, uten at det på noen måte er ''stort''.
Det når ikke frem med noe budskap heller. Hvilket den for meg, pretensiøse tittelen får meg til å føle at fotografen gjerne vil. Tilbake på feil spor igjen, mener nå jeg!
leif b.
For meg har det ingen betydning om hva eller hvorfor .For meg er det sluttresultatet som betyr
noe.Og jeg syns dette bildet fungerer og er spennende.Härlige farger.Bra jobba,Björn...leif
Bjørn J.
Det blir for rotete, alt for mange elementer som ikke står til hverandre.
Ben G.
Hva ''juks'' angår så har man faktisk fordreiet virkeligheten så fort du legger på litt ekstra kontrast eller sper på med litt ekstra farger... og er ikke det litt av greia da? Mange her kan anses som malere og da er det jo fullstendig idiotisk å ikke bruke de verktøy som foreligger hvis man ønsker å oppnå en eller annen greie..
Birna R.
RW har spesielle oppfatninger om hva pretensiøsitet er. Jeg vet hva jeg vil og kan få det til. Om det er å være pretensiøs så gjerne for meg.
Noen ganger er resultatet lett tilgjengelig, andre ganger ikke. Jeg hadde forventet blandete reaksjoner på bildet og det ser jo ut til å stemme.
Enhver som går i Akersgata i retning Trefoldighetskirken har mulighet til å ta samme bilde, om de ser seg om og har et normalobjektiv på kameraet.
Avsluttet .
Stort tolkningsrom i dette bildet, tittelen tatt i betraktning.
Babylons tårn dukker opp i Johannes Åpenbaring, i profetier som blant annet omhandler hvordan det går med mennesker som ikke følger den rette vei. (Åpenbaringene bærer også preg av nær omgang med hallusinogener, om du spør meg). Babylon omtales her som skjøge, og det er noe usikkert hva den bemalte kvinnen på dette bildet skal forestille. Den katolske kirke er av mange kristne fundamentalister betraktet som Babylons skjøge.
Etter den 11.sept. tok mange det som skjedde til inntekt for synet at USA var Babylon. (Tårnene i Babylon, get it?)
Regner også med at musikere og diktere har brukt bildet på Babylon i sine produksjoner, og det kan godt hende at du sikter til et spesielt dikt, sang el. l. Akkurat så kryptisk kan du innimellom være, og det er derfor mulig å feiltolke det du forsøker å si.
Uansett, et bilde som har stort tolkningsrom, og det er et gode i seg selv. Bildet pretenderer ikke å gi, og gir heller ikke, noe fasitsvar, og fotografens holdning er ikke stilt til skue i nevneverdig grad (selv om jeg har mine mistanker). Moderne koloritt og stil, som hadde passet som platecover/bokomslag. Definitivt et bilde for de som måtte mene at et bilde ikke bare er et bilde.
Nils B.
Synes dette er både flott og spennende. Farger som står bra i bildets totale sammenheng. Synes vider at det er flott at du legger ut bilder som skaper diskusjon og undring.
mvh Nils
Frank W. G.
Har latt meg dra inn i dette bildet. Bildene dine engasjerer meg bare mer og mer. Hva det er som tiltrekker meg her er vanskelig i si rent konkret. Men det er sammensettingen som pirrer meg. Tårnet, blikket og fargene appelerer til meg.
Joda, jeg likte dette her.
(Ps: Bildene dine er som oftest meget vanskelig å tolke, i alle fall om du spør meg!)
Frank
Stein Rune B.
Kreativitet er BRA.
Espen Stranger S.
Hvis målet er å bli naturfotografenes svar på Andy Warhol er du jo på vei, men jeg synes ikke bildet blir noe finere av at det IKKE er manipulert på data. :-)
Selv gjør jeg rare ting med s/h på mørkerommet, som jeg selv definerer som manipulasjon og som har svært lite med datamaskiner å gjøre.
-espen
Morten M.
Skikkelig fine farger, passe diffust, og fint refleksmotiv, ingen forstyrrende elementer. Bra.
MML
Roy S.
Nydelig bilde. Her kunne jeg lagt inn 45 superlativer men gidder ikke. Du fortsetter å imponere
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Da hjelper det ikke at sluttresultatet ser ut som en miks av utklipp fra ukeblad og et mislykket ferieopptak.
Det eneste som til en viss grad trigger interessen min her, er hvordan du har klart å framstille bildet uten manipulasjon (skjønt ''manipulasjon'' er et relativt begrep). Det første jeg kommer på, er refleksjoner i vindu.
dette motivet går jeg forbi nesten daglig på vei til samfoto. har mange bilder av dette i ulike varianter. noen ligger pt. på nett på egen website pluss samfotos nettarkiv.
flott at du ikke liker det. jeg gjør det, faktisk ganske mye. så er det iallefall to syn på saken.
Virkeligheten slik man ser den...
Så du utstillingen av japansk fotokunst på Bomulsfabrikken i Arendal i sommer. Den fikk meg til å se med andre øyne på hvornan man kan velge å uttrykke seg som fotograf.
Uansett er dette et effektfullt og flott bilde.
Det når ikke frem med noe budskap heller. Hvilket den for meg, pretensiøse tittelen får meg til å føle at fotografen gjerne vil. Tilbake på feil spor igjen, mener nå jeg!
noe.Og jeg syns dette bildet fungerer og er spennende.Härlige farger.Bra jobba,Björn...leif
Noen ganger er resultatet lett tilgjengelig, andre ganger ikke. Jeg hadde forventet blandete reaksjoner på bildet og det ser jo ut til å stemme.
Enhver som går i Akersgata i retning Trefoldighetskirken har mulighet til å ta samme bilde, om de ser seg om og har et normalobjektiv på kameraet.
Babylons tårn dukker opp i Johannes Åpenbaring, i profetier som blant annet omhandler hvordan det går med mennesker som ikke følger den rette vei. (Åpenbaringene bærer også preg av nær omgang med hallusinogener, om du spør meg). Babylon omtales her som skjøge, og det er noe usikkert hva den bemalte kvinnen på dette bildet skal forestille. Den katolske kirke er av mange kristne fundamentalister betraktet som Babylons skjøge.
Etter den 11.sept. tok mange det som skjedde til inntekt for synet at USA var Babylon. (Tårnene i Babylon, get it?)
Regner også med at musikere og diktere har brukt bildet på Babylon i sine produksjoner, og det kan godt hende at du sikter til et spesielt dikt, sang el. l. Akkurat så kryptisk kan du innimellom være, og det er derfor mulig å feiltolke det du forsøker å si.
Uansett, et bilde som har stort tolkningsrom, og det er et gode i seg selv. Bildet pretenderer ikke å gi, og gir heller ikke, noe fasitsvar, og fotografens holdning er ikke stilt til skue i nevneverdig grad (selv om jeg har mine mistanker). Moderne koloritt og stil, som hadde passet som platecover/bokomslag. Definitivt et bilde for de som måtte mene at et bilde ikke bare er et bilde.
mvh Nils
Joda, jeg likte dette her.
(Ps: Bildene dine er som oftest meget vanskelig å tolke, i alle fall om du spør meg!)
Frank
Selv gjør jeg rare ting med s/h på mørkerommet, som jeg selv definerer som manipulasjon og som har svært lite med datamaskiner å gjøre.
-espen
MML